søndag 26. februar 2012

Ukesplanlegging - en mindre stresset hverdag?

Nå er våre barn nokså små ennå, men alikevel syns vi uka er travel, - selv uten å måtte kjøre barn på trening, kor, speider, osv. Så med en familie på 4 er planlegging løsningen for oss. For har vi ikke planlagt uka blir den mest sannsynlig både stressende og kaotisk.

Noen er flinke til å ta ting på sparket - jeg er ikke en av dem. Noen vil kveles av for mange planer, mens for meg er det frigjørende og en måte å få ting gjort på - uten for mye stress. Og for noen er det nok med en liste over ting de vil ha gjennomført før uka er omme, men jeg vil gjerne ha planlagt dag for dag. Vi er alle forskjellige.

Her er min ukesplan (klikk på bildet for større versjon):



I tillegg kommer ting som skjer hver dag, feks klesvask, rydding, en kopp kaffe og kvalitetstid med mannen (mens ungene ser på barne-TV) osv.

Som du ser så er husarbeidet fordelt på flere dager. Det er fordi jeg missliker (veldig) husarbeid og dette gjør det mer overkommelig. Bedre å bruke noen minutter hver kveld enn å bruke 1-2 timer lørdag formiddag.

Følger jeg denne til punkt og prikke hver uke? Nei, det gjør jeg ikke, men jeg bruker den som et utgangspunkt. Og de ukene jeg følger denne sånn noenlunde er jeg mye mindre stresset og sliten enn når jeg ikke gjør det.

Lag gjerne din egen ukesplan, og lag den så generell eller detaljert som du ønsker. Det er en grei måte å få oversikt over ukas gjøremål på. Og det er lettere å slappe av når du vet at det er satt av tid til noe som presser på et senere tidspunkt. Legg så planen på mobilen, heng den på kjøleskapet, eller som meg - ha den lett tilgjengelig på PCen.

Ønsker alle en god uke! :)


Inspirasjonen til min ukesplan fikk jeg fra boken Tid til overs av Julie Morgenstern, og av boken Få ting gjort av David Allen. Har også hentet inspirasjon fra Flylady.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar